Gary Gygax és Dave Arneson 1974-ben elképzeli, hogy a wargemek grandiózus seregeinek irányítása mellett milyen jó lenne néha egy-egy hős bőrébe bújni, és létrehozzák a Dungeons & Dragons első változatát. A többi pedig már történelem, és milyen kalandos történelem.
Az eredeti, 1974-es kiadás még teljesen amatőrnek számított, grafikai elemekre alig száz dollár jutott, és nem igazán volt kezdőbarát a játék. Ennek ellenére gyorsan növekedett a népszerűsége, és hamar eljutott a wargamingen edződött közönségen kívülre, főként középiskolásokhoz és egyetemistákhoz. Az első kiadás megannyi kiegészítője, fejlesztése végül oda vezetett, hogy
1977-re megszületett a D&D alapszettje,
valamint a szigorúbb szabályokat kedvelőknek az Advanced Dungeons & Dragons (AD&D), ezzel pedig megindult egy hosszú, párhuzamos fejlődése a játéknak.

A játék a legtöbb korosztály számára izgalmas kikapcsolódást nyújtott és gyorsan népszerű lett. Ez a népszerűség azonban magával hozta azokat is, akik nem nézték jó szemmel, hogy a pincében ülve valami furcsa könyvvel játszanak a gyerekek. A ’70-es évek végén és a ’80-as években több morális pánik söpört végig az Egyesült Államokon. Iskolai erőszak, önbántalmazás, sátánizmus, több olyan közéleti téma borzolta a közhangulatot, melyek megoldására nem voltak felkészülve a szülők, ezért valamilyen válasz kellett arra, hogy miért történnek ezek a szörnyűségek.
A szerencsétlen események, félinformációk terjedése miatt könnyű célponttá vált a D&D.
Habár a viták jelentősen növelték a játék eladásait, a kiadónak sok mindent át kellett szerkesztenie, hogy minél inkább elkerüljék az ellentmondásokat. Ennek ellenére a játék nem volt képes eloszlatni azokat, olyannyira, hogy ezek az 1990-es évekre a kiadót, a Tactical Studies Rulest (TSR) a csőd szélére sodorták. Ekkor lépett be a képbe a Wizards of the Coast. Az 1997-es felvásárlás után a Wizards elkezdte visszaépíteni a korábban kivágott tartalmakat, mondván, hogy ezek szerves részét képezik a játék mitológiájának.
A játék életében az ezredforduló hozta el az újabb mérföldkövet. A 3. kiadás újraegyesítette a D&D és AD&D világát egy új rendszerben, a d20-ban, ami a mai napig az alapját adja a játéknak. A 3. és a javított 3.5-ös kiadás óriási népszerűségnek örvendett a 2000-es évek elején, 2004-re pedig már 20 millió játékos 1 milliárd dollárt költött a játékra és kiegészítőire. Az évtized második fele sok változást hozott.
A videójátékok népszerűsége kezdte háttérbe szorítani a lassabb mechanikákra építő asztali szerepjátékokat.
Erre reagálva készült el a 4. kiadás, ami szakított a korábbi játékmenettel, és új lábakra helyezte a D&D-t. Habár eladásokban felülmúlta a várakozásokat, és a kritikusok is pozitívan értékelték a kiadványt, a rajongók egy jelentős része kifejezetten negatívan fogadta az új mechanizmusokat. Szakítva a korábbi módszerekkel, már nem három alapkönyv jelent meg a kiadáshoz, hanem évente bővítették a Játékosok Kézikönyvét újabb és újabb kasztokkal. A rendszer elhagyta a korábbi karakterfejlődést és presztízskasztokat, és egy videójátékos-társasjátékos modellen keresztül próbálta újradefiniálni a játék alapjait, ami szintén nem nyerte el a rajongók többségének tetszését.

A kezdeti siker után 2010 körül csökkenni kezdtek az eladások, így eljött az ideje egy új kiadás elkészítésének, ezért 2012-ben bejelentették az 5. kiadást. Az 5. kiadás ismét a klasszikus három alapkönyves verziót követte, mint a korai megjelenések, ezzel együtt a 4. kiadás társasjátékos megközelítését is háttérbe szorította. Újra a történet, a karakter és lore kibővítése került a középpontba, technikailag pedig visszanyúltak a 3. kiadás alapjaihoz, kisebb újításokkal és egyszerűsítésékkel, hogy szélesebb körben is tudják terjeszteni a játékot.
Az új kiadás óriási népszerűségnek örvendett és örvend a mai napig.
Ebben nemcsak az játszik közre, hogy egyszerűbb lett a játék szabályrendszere, hanem a popkultúrába is beépült filmek, sorozatok és játékok segítsége is. A Covid idejére már számos kiegészítővel bővült a játék és eladásai csúcsán járt. Borzolta azért néhány botrány a játékosközösség idegeit (mint az OGL, vagy a játék alulmonetizáltságáról való kijelentés, a digitalizációs irány stb.), ami miatt sok véleményvezér elfordult a D&D-től, a Wizards mégis stabil játékosi háttérrel és erős bizalommal készülhetett a játék 2024-ben esedékes 50. születésnapjára.
A készülődés pedig már 2021-ben elkezdődött. Bejelentették a „One D&D” kezdeményezést, amivel az eddig kiadott tartalmakat szeretnék megreformálni. Számos pletyka látott napvilágot azzal kapcsolatban, hogy mire is lehet majd számítani, de egészen 2023-ig várni kellett arra, hogy tisztázzák a rajongókkal, hogy
nem új kiadásra, nem is egy „fél” javított kiadásra kell számítani, hanem a meglévő szabályok revíziójára.
Ez nem jelenti azt, hogy a korábban megjelent kiadványok innentől már nem lesznek használhatók, hiszen visszafelé kompatibilisnek tervezik ezt a kiadást. Az új Játékosok könyve 2024. szeptember 17-én jelent meg, de a tervek szerint 2025 februárjáig a teljes alapkészlet napvilágot lát, időt adva a rendszerek megismeréséhez.

Az első játékteszteket óriási érdeklődés övezte, és bár sikeresebbnek mondható, mint az 5. kiadás teljes kétéves játékteszt-időszaka, számos aggály is megfogalmazódott a rajongókban, nemcsak a játékmechanikákat illetően, hanem a Wizards D&D-vel kapcsolatos víziójával kapcsolatban is. Már az 5. kiadásban megjelentek azok a változások, melyek lehetővé tették karaktergeneráláskor, hogy ne vegyük figyelembe a faji specifikációkat, hanem kedvünk szerint osszuk be az alappontokat. A 2024-es kiadásra várhatóan ez még rugalmasabb lesz.
Sokkal inkább a háttér határozhatja meg a karakterek sajátos tulajdonságait.
A cél, hogy a karakterek eredettörténete kerüljön inkább a középpontba, elősegítve ezzel a tartalmas háttértörténetek születését, de többen attól tartanak, hogy a fajok játékmechanikai szempontból való negligálásával sokkal egyhangúbbak lesznek a karakterek.

Az új kiadás másik fő célja, hogy még szélesebb körben tudják népszerűsíteni a játékot. Ennek érdekében néhány szabályon egyszerűsítettek, hogy az új játékosokat ne ijesszék el a kipróbálástól. Már az 5. kiadás is megkapta azt a kritikát, hogy túl sokat egyszerűsítettek rajta, és így elveszítheti a stratégiai komplexitását. Szinte az összes kaszt, specializáció, talent és feat, meg persze a varázslatok kapnának valamilyen átdolgozást, aminek hatására a legtöbb mechanika, még ha csak apróságokban is, de megváltozhat. Ennek kapcsán persze
folyamatosan zajlanak a játéktesztek, de sokan így is tartanak attól, hogy a játék egyensúlya könnyedén felborulhat.
Ezzel párhuzamosan sokan tartanak attól is, hogy a ködösen megfogalmazott visszafelé kompatibilitás az új és változó mechanikák miatt nehezen lesz kivitelezhető, egyes esetekben pedig nem biztos, hogy működni fog. Ez főként azoknak rossz, akik nagyobb összeget fordítottak arra, hogy az 5. kiadás számos kalandmodulját és kiegészítőjét megvásárolják.

Az új szabályok és mechanikák bevezetése sosem egyszerű feladat, de
a közösség szenvedélyét jól mutatja, hogy különböző fórumokon számos vitát folytatnak arról, hogy milyen irányba fejlődhet a játék,
vagy ők maguk milyen irányba fogják továbbvinni a saját történeteiket. Habár számos kételyt hordoz magával a 2024-es megjelenés, nem szabad elfelejteni, hogy a D&D különlegessége éppen abban rejlik, hogy a számos kiegészítő ellenére elég hozzá a saját fantáziánk, és bármilyen világba eljuthatunk vele. Ha pedig nem tetszenek az új szabályok, bármikor vissza is térhetünk a számunkra komfortosabb rendszerekhez.
Képek: a Dungeons and Dragons Facebook-oldala